Feng Shui-ul occidental
- Feng Shui -
Pentru a înţelege funcţionarea Feng Shui-ului, este bine să explicăm câteva mecanisme naturale inconştiente cărora le suntem supuşi.
Înţelegerea funcţionării inconştientului este, în sine, un prealabil la Feng Shui, din moment ce scopul acestei ştiinţe subtile este de a decodifica regulile ce leagă psihismul uman de mediul înconjurător.
Se poate spune că geobiologia este pentru habitat ceea ce acupunctura este pentru corpul uman, în timp ce Feng Shui este pentru habitat ceea ce psihologul e pentru corpul uman.
Feng Shui şi geobiologia sunt deci complementare şi acţionează împreună în scopul de a restabili echilibrul vieţii locuitorilor dintr-un anumit punct.
Energia de tranziţie
Frontiera dintre lumea noastră interioară (esenţa noastră profundă, gândurile noastre) şi lumea exterioară (cea în care trăim) este constituită dintr-o energie de transmutaţie pe care o numim energie de tranziţie.
Ea este cea prin intermediul căreia toate datele lumii noastre interioare se exprimă în exterior, iar toate cele ale lumii exterioare se scurg în lumea noastră interioară.
Concret vorbind, suntem în permanenţă influenţaţi de lumea în care trăim, indiferent că e vorba de vreme, de persoanele pe care le întâlnim sau de un tablou, de exemplu, care ne impresionează sau ne displace. Toate obiectele care umplu cotidianul nostru ne influenţează, ne irită, ne bucură sau ne lasă indiferenţi, dar îşi exercită continuu impactul asupra noastră, indiferent că ne dăm sau nu seama de acest fapt.
Noi înşine, în sens invers, influenţăm lumea exterioară prin atitudinile noastre, felul de a merge, de a vorbi, prin actele noastre şi vibraţia noastră generală. Iradierea noastră personală acţionează asupra fiinţelor vii care ne înconjoară, dar şi asupra ordonării lumii materiale pe care o transformăm pentru a o adapta dorinţelor noastre (simplul fapt de a pune un pahar pe masă îl modifică concret pe acesta).
Mutările
Când luăm în stăpânire o nouă locuinţă, ne lăsăm acolo amprenta personală, o decorăm într-un fel anume, ca pentru a ne consacra teritoriul nostru propriu: punem cutare mobilă în cutare loc, zugrăvim o cameră într-o anumită culoare şi dispunem obiectele de mobilier în locuri precise.
De fapt, suntem pe cale de a instala în spaţiu un decor care este oglindirea exactă a structurii noastre psihice. Proiectăm sub formă de simboluri (culorile, obiectele, tablourile, fotografiile etc.) lumea noastră interioară pe pereţii locuinţei noastre, care este corpul nostru ultim. Gestul de a plasa un obiect anume în cutare loc este intuitiv şi oglindeşte faţetele psihismului nostru.
Şi totuşi, dacă practicaţi Feng Shui, puteţi să definiţi cu precizie în câteva minute, intrând în casa cuiva pe care nu îl cunoaşteţi, ce merge şi ce nu în viaţa respectivei persoane, şi aceasta în toate domeniile: sănătate, bani, dragoste, copii, carieră, reputaţie, cunoaştere şi ajutor extern.
Suntem conectaţi inconştient la aceste zone universale care ne impregnează pe toţi deoarece sunt parte integrantă din structura fundamentală a funcţionării universului.
Influenţa decoraţiunilor interioare
Faptul că la un moment dat anumite persoane simt nevoia să modifice total sau parţial decoraţiunea interioară e un semn cum că ele au evoluat psihic. Decoraţiunea pe care o elaboraseră înainte nu mai corespunde cu starea lor psihică actuală, ceea ce le face să simtă o nevoie irezistibilă de a muta mobilele din loc, de a zugrăvi, de a schimba locul unei plante...
Alte persoane, în schimb, trăiesc în acelaşi decor vreme de cinci, zece sau douăzeci de ani, şi uneori chiar mai mult. Aceste persoane menţin o relaţie statică cu viaţa lor intimă. Dacă ele se îmbogăţesc sufleteşte cu experienţele prin care trec, o fac lent, în doze mici, neschimbându-se realmente atâta vreme cât amenajarea decorativă imuabilă a habitatului îi menţine în structurile lor psihice îngheţate.
De ce este atât de puternic Feng Shui?
În anii treizeci, firma americană Coca Cola i-a cerut unui designer să creeze o sticlă originală pentru noua băutură pe bază de cola. Designerul Loewe (care a desenat şi legendare Studebaker) a avut, gândindu-se la proiectul sticlei, o idee despre forma pe care avea să o ia. În acest stadiu, proiectul respectiv nu consta decât într-o mică "scânteie electromagnetică" în creierul designerului, fiind un simplu gând. Nimeni altcineva decât el nu avea nici cea mai mică idee despre forma pe care avea să o ia sticla de Coca Cola. Loewe a transpus această "scânteie electromagnetică" pe hârtie sub formă de schiţe, iar procesul de creaţie si-a urmat calea până în momentul când a fost suflată sticla pentru a-i da acestui gând forma concretă şi definitivă. A fost deci nevoie de o doză de energie şi de muncă pentru că ceea ce, la origine, era o dată a lumii interioare a lui Loewe să capete formă în lumea materială. Pentru că un element atât de impalpabil precum un gând să poată prinde formă în lumea exterioară, trebuie aşadar un anumit interval de timp şi o cheltuială de energie.
Invers, o dată ce sticla e supusă privirii şi pipăitului nostru, ea ne influenţează instantaneu. Ponderea materiei are mai multă forţă decât cea a gândirii.
La fel stau lucrurile şi cu habitatul. Ponderea decoraţiunii noastre concrete ne influenţează instantaneu, în permanenţă şi fără efort. E de ajuns deci să modificăm amenajarea simbolică negativă a unui spaţiu, înlocuind-o cu una pozitivă şi admirabilă pentru ca relaţia noastră psihică cu câmpul de acţiune a acestui spaţiu să se schimbe imediat.
De exemplu, simplul fapt de a muta pubela din holul de la intrare, "zona de reputaţie" a locuinţei, face ca opinia pe care o avem despre noi înşine să se schimbe inconştient şi, în consecinţă, imaginea pe care o oferim celorlalţi va fi şi ea transformată, împreună cu opinia lor în ceea ce ne priveşte.
Buchetul de flori uitat
O doamnă care lucra la Parlamentul European a stat timp de o săptămână, din motive de comoditate, la o prietenă care locuia în apropierea serviciului. Dat fiind că fusese dintotdeauna apreciată pentru profesionalismul ei, ea s-a mirat să constate că ambianţa serviciului ei se degrada. Cu cât treceau zilele săptămânii, cu atât i se reproşau mai multe lipsuri sau omisiuni de care nu era răspunzătoare. Unii colegi au devenit deosebit de dezagreabili cu ea şi a simţit că ajunsese ţinta bârfelor. Epuizată de săptămâna aceasta de coşmar, s-a întors la ea acasă, uşurată să-şi regăsească locuinţa. Nu mică i-a fost surpriza, deschizând uşa, să simtă un miros dezgustător: în faţa uşii, buchetul minunat de flori pe care îl primise cu zece zile în urmă putrezise în vază.
Această doamnă cunoştea Feng Shui şi astfel a înţeles imediat ce se întâmplase în aceste câteva zile. Când plecase, la începutul săptămânii, să locuiască la prietena ei, uitase, în grabă, să arunce buchetul care deja se ofilise. Or, buchetul în chestiune era pus în holul de la intrare, "zona de reputaţie" a locuinţei. Buchetul în putrefacţie îi stricase reputaţia, atât simbolic, cât şi în realitate!
Această anecdotă demonstrează cât de mult ne aflăm într-o uniune permanentă cu locuinţa noastră, şi aceasta indiferent unde ne-am afla.
Calea occidentală
Aici îi interesează abordarea Feng Shui pe occidentali, născuţi intr-o cultură al cărei simbolism funcţionează într-un registru emblematic diferit de cel al culturii chineze: cum vor putea acţiona principiile de bază ale Feng Shui asupra noastră şi cum vom utiliza Feng Shui în decoraţiunea noastră, în funcţie de propriile noastre repere şi gusturi?
Feng Shui nu va avea efect decât intr-o concordanţă desăvârşită cu psihismul nostru individual. Or, acesta este impregnat de convingerile noastre profunde, de experienţele, cultura şi reperele noastre religioase. Anumite ritualuri chineze de protecţie a casei nu au impact asupra noastră, aşa cum anumite simboluri propuse asiaticilor nu îi influenţează deloc. Recomandările de folosire a culorilor şi de dinamizare energetică sunt diferite pentru fiecare civilizaţie şi nu au aceleaşi semnificaţii de la o cultură la alta: albul este simbolul doliului pentru chinezi, în timp ce pentru noi e negrul...
Astfel, chiar dacă conceptele filozofice dezvoltate de Feng Shui sunt universale, aplicarea lor practică trebuie să fie adaptată culturii noastre.
Conceptele universale de la baza Feng Shui-ului, în ce le priveşte, străbat numeroase religii şi curente de pretutindeni şi atestă limpede existenţa unor rădăcini fundamentale care ne leagă de mediul natural.
- Yin şi Yang nu sunt altceva decât dualitatea lumii încarnate pe care civilizaţia noastră occidentală o traduce prin Bine şi Rău, Lumină şi Întuneric, Feminin şi Masculin, Viaţă şi Moarte, Alb şi negru, căldura şi frigul etc.
- Tao poate fi apropiat de această unitate transparentă cu divinitatea Unică: Dumnezeul monoteist al celor trei mari religii: ebraică, creştină şi musulmană.
- Suflul divin acoperă şi umple lumea: în Vechiul Testament scrie că Adam, care era lut, a fost însufleţit de cuvânt; acesta este Qi sau "viaţa" însăşi;
- Direcţiile cardinale au căpătat de la hermetistii şi esoteristii semiţi şi europeni o simbolistică larg dezvoltată, ca şi studiul elementelor (cinci în filozofia chineză şi patru în abordarea occidentală) care au fost abordate intr-o continuitate diferită: integrând lemnul în Apă şi Pământ, iar Metalul în Pământ şi Foc. Aerul, el, este în întregime un element occidental.
Eficacitatea Feng Shui rezidă deci în apropierea sa de convingerile practicianului: dacă aceste simboluri nu fac parte din cultura voastră personală, nu le introduceţi în preţiosul vostru spaţiu Ba Gua. Sar putea să vă simţiţi şi mai în decalaj faţă de grădina dumneavoastră secretă, ale cărei chei nu le poate avea nimeni altcineva decât dumneavoastră.
Autenticitatea unei învăţături nu este alta decât justa ei concordanţă cu principiile universale.
Feng Shui îşi atinge eficacitatea maximă atunci când se potriveşte perfect cu convingerile profunde, cu cultura şi viaţa interioară a celor ce îl aplică la ei acasă. Feng Shui practicat la Hong Kong şi la Bangkok nu va semăna cu cel dezvoltat în SUA, care se va integra într-un mod propriu concepţiilor decorative şi mentalităţii americane.
Urmând acelaşi principiu, Feng Shui trebuie adaptat caselor europene şi felului specific al europenilor de a trăi marele curent al Chiului universal.
Înţelegerea funcţionării inconştientului este, în sine, un prealabil la Feng Shui, din moment ce scopul acestei ştiinţe subtile este de a decodifica regulile ce leagă psihismul uman de mediul înconjurător.
Se poate spune că geobiologia este pentru habitat ceea ce acupunctura este pentru corpul uman, în timp ce Feng Shui este pentru habitat ceea ce psihologul e pentru corpul uman.
Feng Shui şi geobiologia sunt deci complementare şi acţionează împreună în scopul de a restabili echilibrul vieţii locuitorilor dintr-un anumit punct.
Energia de tranziţie
Frontiera dintre lumea noastră interioară (esenţa noastră profundă, gândurile noastre) şi lumea exterioară (cea în care trăim) este constituită dintr-o energie de transmutaţie pe care o numim energie de tranziţie.
Ea este cea prin intermediul căreia toate datele lumii noastre interioare se exprimă în exterior, iar toate cele ale lumii exterioare se scurg în lumea noastră interioară.
Concret vorbind, suntem în permanenţă influenţaţi de lumea în care trăim, indiferent că e vorba de vreme, de persoanele pe care le întâlnim sau de un tablou, de exemplu, care ne impresionează sau ne displace. Toate obiectele care umplu cotidianul nostru ne influenţează, ne irită, ne bucură sau ne lasă indiferenţi, dar îşi exercită continuu impactul asupra noastră, indiferent că ne dăm sau nu seama de acest fapt.
Noi înşine, în sens invers, influenţăm lumea exterioară prin atitudinile noastre, felul de a merge, de a vorbi, prin actele noastre şi vibraţia noastră generală. Iradierea noastră personală acţionează asupra fiinţelor vii care ne înconjoară, dar şi asupra ordonării lumii materiale pe care o transformăm pentru a o adapta dorinţelor noastre (simplul fapt de a pune un pahar pe masă îl modifică concret pe acesta).
Mutările
Când luăm în stăpânire o nouă locuinţă, ne lăsăm acolo amprenta personală, o decorăm într-un fel anume, ca pentru a ne consacra teritoriul nostru propriu: punem cutare mobilă în cutare loc, zugrăvim o cameră într-o anumită culoare şi dispunem obiectele de mobilier în locuri precise.
De fapt, suntem pe cale de a instala în spaţiu un decor care este oglindirea exactă a structurii noastre psihice. Proiectăm sub formă de simboluri (culorile, obiectele, tablourile, fotografiile etc.) lumea noastră interioară pe pereţii locuinţei noastre, care este corpul nostru ultim. Gestul de a plasa un obiect anume în cutare loc este intuitiv şi oglindeşte faţetele psihismului nostru.
Şi totuşi, dacă practicaţi Feng Shui, puteţi să definiţi cu precizie în câteva minute, intrând în casa cuiva pe care nu îl cunoaşteţi, ce merge şi ce nu în viaţa respectivei persoane, şi aceasta în toate domeniile: sănătate, bani, dragoste, copii, carieră, reputaţie, cunoaştere şi ajutor extern.
Suntem conectaţi inconştient la aceste zone universale care ne impregnează pe toţi deoarece sunt parte integrantă din structura fundamentală a funcţionării universului.
Influenţa decoraţiunilor interioare
Faptul că la un moment dat anumite persoane simt nevoia să modifice total sau parţial decoraţiunea interioară e un semn cum că ele au evoluat psihic. Decoraţiunea pe care o elaboraseră înainte nu mai corespunde cu starea lor psihică actuală, ceea ce le face să simtă o nevoie irezistibilă de a muta mobilele din loc, de a zugrăvi, de a schimba locul unei plante...
Alte persoane, în schimb, trăiesc în acelaşi decor vreme de cinci, zece sau douăzeci de ani, şi uneori chiar mai mult. Aceste persoane menţin o relaţie statică cu viaţa lor intimă. Dacă ele se îmbogăţesc sufleteşte cu experienţele prin care trec, o fac lent, în doze mici, neschimbându-se realmente atâta vreme cât amenajarea decorativă imuabilă a habitatului îi menţine în structurile lor psihice îngheţate.
De ce este atât de puternic Feng Shui?
În anii treizeci, firma americană Coca Cola i-a cerut unui designer să creeze o sticlă originală pentru noua băutură pe bază de cola. Designerul Loewe (care a desenat şi legendare Studebaker) a avut, gândindu-se la proiectul sticlei, o idee despre forma pe care avea să o ia. În acest stadiu, proiectul respectiv nu consta decât într-o mică "scânteie electromagnetică" în creierul designerului, fiind un simplu gând. Nimeni altcineva decât el nu avea nici cea mai mică idee despre forma pe care avea să o ia sticla de Coca Cola. Loewe a transpus această "scânteie electromagnetică" pe hârtie sub formă de schiţe, iar procesul de creaţie si-a urmat calea până în momentul când a fost suflată sticla pentru a-i da acestui gând forma concretă şi definitivă. A fost deci nevoie de o doză de energie şi de muncă pentru că ceea ce, la origine, era o dată a lumii interioare a lui Loewe să capete formă în lumea materială. Pentru că un element atât de impalpabil precum un gând să poată prinde formă în lumea exterioară, trebuie aşadar un anumit interval de timp şi o cheltuială de energie.
Invers, o dată ce sticla e supusă privirii şi pipăitului nostru, ea ne influenţează instantaneu. Ponderea materiei are mai multă forţă decât cea a gândirii.
La fel stau lucrurile şi cu habitatul. Ponderea decoraţiunii noastre concrete ne influenţează instantaneu, în permanenţă şi fără efort. E de ajuns deci să modificăm amenajarea simbolică negativă a unui spaţiu, înlocuind-o cu una pozitivă şi admirabilă pentru ca relaţia noastră psihică cu câmpul de acţiune a acestui spaţiu să se schimbe imediat.
De exemplu, simplul fapt de a muta pubela din holul de la intrare, "zona de reputaţie" a locuinţei, face ca opinia pe care o avem despre noi înşine să se schimbe inconştient şi, în consecinţă, imaginea pe care o oferim celorlalţi va fi şi ea transformată, împreună cu opinia lor în ceea ce ne priveşte.
Buchetul de flori uitat
O doamnă care lucra la Parlamentul European a stat timp de o săptămână, din motive de comoditate, la o prietenă care locuia în apropierea serviciului. Dat fiind că fusese dintotdeauna apreciată pentru profesionalismul ei, ea s-a mirat să constate că ambianţa serviciului ei se degrada. Cu cât treceau zilele săptămânii, cu atât i se reproşau mai multe lipsuri sau omisiuni de care nu era răspunzătoare. Unii colegi au devenit deosebit de dezagreabili cu ea şi a simţit că ajunsese ţinta bârfelor. Epuizată de săptămâna aceasta de coşmar, s-a întors la ea acasă, uşurată să-şi regăsească locuinţa. Nu mică i-a fost surpriza, deschizând uşa, să simtă un miros dezgustător: în faţa uşii, buchetul minunat de flori pe care îl primise cu zece zile în urmă putrezise în vază.
Această doamnă cunoştea Feng Shui şi astfel a înţeles imediat ce se întâmplase în aceste câteva zile. Când plecase, la începutul săptămânii, să locuiască la prietena ei, uitase, în grabă, să arunce buchetul care deja se ofilise. Or, buchetul în chestiune era pus în holul de la intrare, "zona de reputaţie" a locuinţei. Buchetul în putrefacţie îi stricase reputaţia, atât simbolic, cât şi în realitate!
Această anecdotă demonstrează cât de mult ne aflăm într-o uniune permanentă cu locuinţa noastră, şi aceasta indiferent unde ne-am afla.
Calea occidentală
Aici îi interesează abordarea Feng Shui pe occidentali, născuţi intr-o cultură al cărei simbolism funcţionează într-un registru emblematic diferit de cel al culturii chineze: cum vor putea acţiona principiile de bază ale Feng Shui asupra noastră şi cum vom utiliza Feng Shui în decoraţiunea noastră, în funcţie de propriile noastre repere şi gusturi?
Feng Shui nu va avea efect decât intr-o concordanţă desăvârşită cu psihismul nostru individual. Or, acesta este impregnat de convingerile noastre profunde, de experienţele, cultura şi reperele noastre religioase. Anumite ritualuri chineze de protecţie a casei nu au impact asupra noastră, aşa cum anumite simboluri propuse asiaticilor nu îi influenţează deloc. Recomandările de folosire a culorilor şi de dinamizare energetică sunt diferite pentru fiecare civilizaţie şi nu au aceleaşi semnificaţii de la o cultură la alta: albul este simbolul doliului pentru chinezi, în timp ce pentru noi e negrul...
Astfel, chiar dacă conceptele filozofice dezvoltate de Feng Shui sunt universale, aplicarea lor practică trebuie să fie adaptată culturii noastre.
Conceptele universale de la baza Feng Shui-ului, în ce le priveşte, străbat numeroase religii şi curente de pretutindeni şi atestă limpede existenţa unor rădăcini fundamentale care ne leagă de mediul natural.
- Yin şi Yang nu sunt altceva decât dualitatea lumii încarnate pe care civilizaţia noastră occidentală o traduce prin Bine şi Rău, Lumină şi Întuneric, Feminin şi Masculin, Viaţă şi Moarte, Alb şi negru, căldura şi frigul etc.
- Tao poate fi apropiat de această unitate transparentă cu divinitatea Unică: Dumnezeul monoteist al celor trei mari religii: ebraică, creştină şi musulmană.
- Suflul divin acoperă şi umple lumea: în Vechiul Testament scrie că Adam, care era lut, a fost însufleţit de cuvânt; acesta este Qi sau "viaţa" însăşi;
- Direcţiile cardinale au căpătat de la hermetistii şi esoteristii semiţi şi europeni o simbolistică larg dezvoltată, ca şi studiul elementelor (cinci în filozofia chineză şi patru în abordarea occidentală) care au fost abordate intr-o continuitate diferită: integrând lemnul în Apă şi Pământ, iar Metalul în Pământ şi Foc. Aerul, el, este în întregime un element occidental.
Eficacitatea Feng Shui rezidă deci în apropierea sa de convingerile practicianului: dacă aceste simboluri nu fac parte din cultura voastră personală, nu le introduceţi în preţiosul vostru spaţiu Ba Gua. Sar putea să vă simţiţi şi mai în decalaj faţă de grădina dumneavoastră secretă, ale cărei chei nu le poate avea nimeni altcineva decât dumneavoastră.
Autenticitatea unei învăţături nu este alta decât justa ei concordanţă cu principiile universale.
Feng Shui îşi atinge eficacitatea maximă atunci când se potriveşte perfect cu convingerile profunde, cu cultura şi viaţa interioară a celor ce îl aplică la ei acasă. Feng Shui practicat la Hong Kong şi la Bangkok nu va semăna cu cel dezvoltat în SUA, care se va integra într-un mod propriu concepţiilor decorative şi mentalităţii americane.
Urmând acelaşi principiu, Feng Shui trebuie adaptat caselor europene şi felului specific al europenilor de a trăi marele curent al Chiului universal.